الان وقت تغذیس!! ۵ درصد تخفیف برای تمام محصولات

معرفی درختان میوه مقاوم به سرما در مناطق سرد

بازدید: 63 بازدید
مقاوم به سرما معرفی درختان میوه مقاوم به سرما در مناطق سرد

۱ – درخت گردو

بهترین نهال گردو و انواع مقاوم به سرما برای مناطق سردسیر، نهالی است که گلدهی آن بعد از سرمازدگی بهاره آغاز شود. در این شرایط به گلهای درخت گردو براثر سرمای دیررس بهار آسیبی وارد نمی‌شود. در اینجا انواع بهترین نهال گردو مقاوم به سرما برای شما معرفی می‌شوند:

انواع گونه های نهال گردو مقام به سرما

گردو کانادایی (گردو کوپه‌ای)

نهال گردو کانادایی در مناطق سردسیر کوهستانی تا ارتفاع ۲۵۰۰ متر از سطح دریا کاشته می‌شوند. این نهال پس از یک دوره ی سرمایی در حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ ساعت با دمای ۵ تا ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به گلدهی میرسد. و به دلیل زود خزانی سرمای زود رس پاییز نیز آسیبی به درخت نمی‌زند.

گردو چندلر

گردوی چندلری اصالتاً آمریکایی بوده و از ارتفاع ۹۰۰ تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا می‌‌تواند به راحتی تاب سرما و دمای پایین هوا را بیاورد. از سال اول، شروع به بازدهی می‌کند. دیر گل ده بودن از ویژگیهای مقاوت نهال در برابر سرما می‌باشد. این نهال گردو مقاوم به سرما، تا ۵۰ سالگی می‌‌تواند سوددهی بالایی داشته و محصولاتی با کیفیت را ارائه دهد.

گردو فرنور

این گونه از نهال مناسب کاشت در ارتفاعات ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد. نهال گردو فرنور در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت شروع به گلدهی می‌کند و در هر گل حدود ۳ الی ۶ گردو تولید می‌کند. گلدهی فرنور ۱۳ الی ۱۸ روز پس از بقیه ارقام نهال گردو است. این نهال سردسیری تا دمای۲۰- درجه را می‌تواند تحمل کند.

گردو فرانکت

مناسب ترین ارتفاع کاشت نهال گردو فرانکت حدودا ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا است. دیر گل بودن و زود رس بودن این گونه باعث شده از سرما و یخبندان در امان باشد. از سال چهارم یا پنجم کاشت بار می‌دهد.

چند نمونه گردو

نهال گردو مقاوم به سرما

این گونه نهال دیرگل بوده و از اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت شروع به گلدهی می‌کند. نهال گردو مقاوم به سرما تا دمای ۲۰- درجه را می‌توانند تحمل کند. بازدهی از سال اول را دارند و نیمه پایه کوتاه هستند. مناسب کاشت تا ارتفاع ۲۵۰۰ را دارند. باردهی جانبی و محصولات یکدست دارند.

 

 

۲ – درخت بادام

بادام دیر گل آذر

این گونه از نوع از بادام‌هایی هستند که در بهار تاخیری ۱۵ الی ۲۰ روزه برای شکوفه زدن دارند و به همین جهت از سرما و یخبندان ناگهانی بهاره مصون هستند. بهترین مکان برای کشت بادام‌های دیرگل، مناطق کوهستانی و خشک، شهرهای کوه‌پایه‌ای و ارتفاع ۸۰۰ الی ۲۲۰۰متر از سطح دریا می‌باشد. دمای مناسب محل کاشت نهال بادام دیرگل آذر تا ۴۲ درجه می‌باشد.

بادام شکوفه

یکی از ارقام دیرگل به شمار می‌رود که برای کاشت در مناطقی با کاهش دما و سرمای دیر رس بهاره مناسب است. ۳ تا ۴ روز پس از نهال بادام آذر شکوفه می‌دهد. نیازمند گذراندن دوره‌ی سرمایی در حدود ۱۰۰ الی ۷۰۰ ساعت در فصل زمستان می‌باشند.

رشد قوی و گسترده، ، باروری ناسازگار، پوسته چوبی سخت و عملکرد بالا از ویژگیهای این گونه می‌باشد. دمای مطلوب جهت گرده افشانی بادام شکوفه در حدود ۱۵ الی ۲۲ درجه ی سانتی‌گراد است. کاشت در اواخر فصل زمستان و یا اوایل بهار انجام می‌شود.

نمونه بادام

بادام تونو

نهال بادام تونو نیاز به یک دوره ۱۰۰ تا ۵۰۰ ساعته سرمای زمستان در دمای صفر تا ۷ درجه سانتی‌گراد دارد تا بتواند جوانه بزند. تحمل سرمایی نهال بادام تونو تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. این درخت بسیار دیر گل است. در کشور ایران در شمال غربی و شمال کشور، و استان آذربایجان عملکرد خوبی دارد. ارتفاع مناسب این گونه ۸۰۰ تا ۲۲۰۰ متر از سطح دریا و دمای مناسب تا ۴۲ درجه می‌باشد.

بادام فرانیس

این گونه بادام یکی از انواع قوی و خیلی دیرگل می‌باشد که از دلایل اصلی مقاوم بودن این نهال می‌باشد. اصالت فرانسوی دارد و زمان گلدهی رقم بادام فرانسیس حدودا ۲۰ روز بعد ارقام معمولی شروع می‌شود. نیاز سرمایی بادام بسته به رقمی که دارد از ۷۰۰-۱۰۰ ساعت متفاوت است. بهتر است که منطقه‌ی کاشت حدود ۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته باشد.

 

 

۳ – نهال پسته

درخت پسته در برابر سرمای شديد زمستان و گرمای زياد تابستان مقاوم است و شباهت زيادی به درخت انگور دارد. نهال پسته سرمای ۲۰ درجه زير صفر و ۴۰ درجه بالای صفر را بدون خسارت و صدمه تحمل می‌كند.

در مرحله گلدهی گونه پسته احمد آقایی حداقل ۱۵ درصد نسبت به رقم کله قوچی و ۱۰ درصد نسبت به رقم اوحدی احتمال خسارت کمتری در مقابل سرما دارد.

پسته

 

۴ – درخت سیب

سیب سفید گلدن دلیشز

از گونه‌های مقاوم به سرما که در همه ارتفاعات از سطح دریا می‌تواند رشد مطلوبی داشته باشد. در کشور ایران بیشتر در شمال غرب و در مناطق کوهستانی که سرمای زمستانی دارند کشت می‌شود. نهال سیب سفید گلدن دلیشز می‌تواند تا دمای منفی ۳۵ تا ۴۰ درجه را تحمل کند و تا ارتفاع ۱۳۰۰ تا ۲۲۰۰ متر از سطح دریا جوابدهی دارد. این نوع سیب یکی از معدود ارقامی است که در شرایط گرمسیری و سردسیری رشد می‌کند. ریشه آن گسترده بوده و قد بلندی دارد.

در سرما و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

سیب رد دلیشز، سیب سفید گلدن دلیشز

سیب رد دلیشز

این نهال تحمل سرمای بالایی دارد و در آب و هوای سردسیری می‌تواند به خوبی رشدکند نهال سیب رد دلیشز تا دمای ۴۰- درجه را می‌تواند تحمل کند اما برای افزایش مقاومت در برابر آب و هوای سرد و اطمینان از جوانه زنی به ۷۰۰ الی ۸۰۰ ساعت دمای سرد نیاز دارد. معمولا این گونه از نهال در همه ارتفاعات رشد هماهنگ و مطلوبی دارد.

سیب دو رنگ فرانسه

ارتفاع مناسب از سطح دریا برای کاشت نهال سیب دورنگ فرانسوی، بین ۱۳۰۰ تا ۲۲۰۰ متر می‌باشد. این نهال نیز از گونه‌های دیر گل بوده در نتیجه از گونه‌های نهال سیب مقاوم به سرما می‌باشد. سیب دو رنگ فرانسه را می‌توان در مناطق کوهستانی معتدل و سرد سیر کشت کرد.

نیاز سرمایی این گونه نهال ۱۶۰۰ ساعت زیر ۷- درجه سانتی‌گراد است و می‌تواند سرمای بین ۳۰- تا ۴۰- درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

سیب دو رنگ فرانسه، سیب گلاب سفید

سیب گلاب سفید

تحمل سرمایی درخت سیب گلاب بسیار بالا است. این گونه تحمل سرمای ۳۵ الی ۴۰ درجه زیر صفر را دارد. کاشت نهال سیب گلاب برای مناطق سردسیر، نیمه سردسیر، کوهستانی و معتدل مناسب می‌باشد.

این رقم به ۱۰۰۰ الی ۱۶۰۰ ساعت سرما در دمای ۷- درجه نیاز دارد تا از خواب زمستانی بیدار شود و گلدهی نماید. از ارقام دیرگل بوده و به سرمای دیرهنگام بهاره مقاوم می باشد. نهال در یک دوره ۱۴ روزه در ماه اردیبهشت گلدهی می‌کند. سپس بعد از گذشت ۸۵ الی ۹۵ روز میوه آن می‌رسد. این گونه جز ارقام زود بازده بوده و محصول سیب آن در ماه های تیر یا مرداد قابل برداشت است.

سیب زودرس قره یاپراق

گونه سیب قره یاپراق از نظر عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا در ایران درعرض جغرافیایی ۳۷-۳۶ درجه شمالی و در ارتفاعات ۲۰۰۰-۱۸۰۰ متر بهترین کیفیت را دارا می‌باشد. درجه حرارت بین ْ۲۱ تا  ْ۲۵ سانتی‌گراد برای رشد متعادل مناسب می‌باشد. رشد میوه در بالای ْ۳۰ سانتیگراد و پائین ْ۶ سانتیگراد متوقف می‌شود.

نیاز سرمایی سیب ۱۶۰۰ ساعت دمـای زیر ْ۷ سانتی‌گراد می‌باشد. در زمستان اگر سردی هوا از ْ۴۰- سانتی‌گراد تجاوز نماید صدمه زیادی به درخت و ریشه خواهد رسید.

 

 

۵ –نهال انگور

انگور بی دانه سفید

درختی است خزان‌دار که می‌توان در مناطق سردسیر و نیمه سردسیر و کوهستانی و معتدل کاشت نمود. از ویژگیهای خاص بهترین نهال انگور بیدانه سفید پیوندی می‌توان به دیر گل بودن و مقاومت نسبت به سرماهای بهاره اشاره کرد. ارتفاع از سطح دریا استاندارد برای این گونه ۱۲۶۵ متر می‌باشد. و تحمل سرمای ۱۵- الی ۱۸- درجه را دارد.

قیزیل اوزوم

نهال انگور قزل اوزوم در اکثر مناطق کشور قابل کشت است و بیشترین کشت این نهال در استان آذربایجان می‌باشد. ارتفاع از سطح دریا برای این نهال ۱۲۶۵ متر می‌باشد. زمان برداشت محصول اواسط مهر و تحمل سرمای ۱۵- الی ۱۸- درجه سانتی گراد دارد.

انگور خلیلی

گونه نهال خلیلی تحمل نسبی به سرمای زمستانه دارد و بیشتر مناسب کشت دیم می‌باشد. انگور خلیلی جزو انگور های پیش رس است و درواقع زودرس ترین انگور آذربایجان غربی می‌باشد. تحمل دمایی ۱۵- الی ۱۸- درجه را دارد.

انگور حسینی

بهترین فصل کاشت رقم نهال حسینی پاییز نهایت تا اوایل بهار می‌باشد. ارتفاع محل کاشت ۵۰۰ متر تا ۲۳۰۰ متر از سطح دریا و دمای محل کاشت تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این نهال گزینه مناسبی برای مناطق معتدل است و تحمل نسبی به خشکی و سرما دارد.

چند نمونه انگور

انگور فخری

اینگونه نهال انگور، باید در آب و هوای تابستانی کاشت که آفتاب خوبی به آن برخورد کند نهال انگور فخری مقاومت خوبی در برابر سرما از خود نشان می‌دهد. بهترین فصل رشد این نهال در فصل بهار و تابستان می‌باشد. بادهایی شدید می‌توانند به انگور فخری آسیب وارد کنند.

انگور مویز

بهترین زمان کاشت نهال انگور مویز بی دانه در فصل پاییز یا اوایل فصل بهار است. دمای مناسب پرورش این درخت، دمایی معتدل رو به سرد می‌باشد، زیرا این گیاه در مناطق سردسیری رشد بهتری دارد. سرما به آن هیچ آسیبی وارد نمی‌سازد و بافتهای آن در برابر سرما دچار آسیب و ضربه نمی‌شوند. وزش باد اگر شدید باشد امکان دارد به این نهال آسیب جدی وارد سازد. بهتر است آن را در اواخر اسفند ماه بکارید.

انگور سیاه سردشت

تولید نهال انگور سیاه سردشت در ایران، شهرستان سردشت واقع در استان آذربایجان غربی می‌باشد. به دلیل سازگاری خیلی خوب این نهال در بیشتر مناطق ایران قابل کشت می‌باشد. نهال، برای رشد بهتر به میزان مشخصی سرما نیاز دارند تا از خواب زمستانه بیدار شوند. برای کاشت در مناطقی که ارتفاع حدود ۱۲۶۵ متر از سطح دریا دارند مناسب است.

 

 

۶ –درخت شلیل

انواع نهال شلیل مقاوم به سرما

شلیل رفعتی

گونه شلیل رفعتی در دمای زیر ۲۰ درجه به خوبی رشد می‌کند و می‌تواند هوای سرد را در مناطق سرد تحمل کند. مقاوم به سرمای منفی ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. نهال شلیل رفعتی برای مناطق سردسیر مناسب است.

شلیل سفید شیشه ای

این رقم شلیل نسبت به سرما مقاوم است و میوه آن اواخر تیرماه می‌رسد. نیاز سرمایی نهال شلیل سفید حدود ۲۰۰ الی ۷۰۰ ساعت و دمای زیر ۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این نهال جزء ارقام زودگل می‌باشد بنابراین نسبت به سرمای دیرس بسیار حساس می‌باشد. برای کاشت در مناطق معتدل مناسب می‌باشد.

شلیل انجیری

دوره سرمایی لازم برای نهال شلیل معمولا ۸۰۰ ساعت سرمای زیر ۷ درجه در نظر گرفته می‌شود. نهال شلیل انجیری برای قرار گرفتن در سطح دریا محدودیتی ندارد و در تمامی ارتفاعات محصول قابل توجهی تولید می‌نماید.

شرایط آب و هوایی تابستان گرم و زمستان نسبتا سرد امکان رشد درخت شلیل انجیری را فراهم می‌کند. نهال شلیل نسبت به گرمای تابستان مقاومت خوبی دارد اما زمستان خیلی سرد باعث یخ زدن شاخه‌ها و جوانه‌های درخت شلیل می‌شود.
مقاومت شلیل به سرمای زمستانه تا منفی ۲۰ درجه می‌باشد و در سرمای دیرس بهاره منفی ۳ درجه سانتی‌گراد آسیب می‌بیند.

چند نمونه شلیل

شلیل مغان

نهال شلیل مغان مناسب کاشت مناطقی با تابستان گرم و زمستان سرد می‌باشد. مقاومت سرمایی شلیل منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. حساس به سرمای دیررس بهاره زیر منفی ۳ درجه می‌باشد. نیاز سرمایی ۴۰۰ الی ۱۰۰۰ ساعت زیر ۷ درجه سانتی‌گراد را برای جوانه زدن دارد.

شلیل شمس

مقاومت درخت شلیل شمس در برابر سرما و گرما بسیار زیاد می‌باشد و مقاوم به سرما می‌باشد. ارقام نهال شلیل، به ارتفاع کاشت از سطح دریا، حساس نیستند و این قضیه اهمیت زیادی برای آن‌ها نخواهد داشت.

نیاز سرمایی نهال شلیل شمس مابین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این نهال پس از گذراندن دوره سرمایی جوانه می‌زند.

 

 

۷ – درخت شفتالو

شفتالو شیشه‌ای زودرس یا شفتالو زودرس سفید

نهال شفتالو سفید زودرس گونه وحشی نهال هلو می‌باشد و ویژگیهای نهال هلو را دارد.

 

 

۸ – درخت هلو

هلو زعفرانی

نهال هلو زعفرانی از گونه های مقاوم به سرما می‌باشد و مقاومت ۲۵- درجه الی۳۰-درجه سانتی‌گراد را دارد. در مقابل خشکی و کم آبی نیز جزء ارقام نیمه متحمل محسوب می‌شود.

هلو انجیری زعفرانی

این نهال نسبت به سرما مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. نهال هلو انجیری زعفرانی می‌تواند دمای منفی ۳۵ درجه را تحمل کند و به دلیل مقاوم بودن در برابر سرما برای کاشت در مناطق سردسیر و کوهستانی مناسب می‌باشد. رنگ میوه‌های درخت هلو انجیری زودرس، زرد مایل به قرمز است.

هلو انجیری خونی

نهال هلو انجیری خونی از کشور چین تهیه می‌شود. می‌تواند دمای بین منفی ۲۵ تا منفی ۳۵ درجه را تحمل کند. این گونه هلو در پایان ماه جولای میوه می‌دهد. سالیانه به ۰ تا ۷۰۰ ساعت سرما نیاز دارد. بهترین ارتفاع برای نهال هلو انجیری خونی ۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریاست.

چند نمونه هلو

هلو جوادی

این نهال می‌تواند گرما را تا ۳۲ درجه تحمل نماید ولی در برابر سرما مقاومت کمی دارد. بهترین ارتفاع از سطح دریا برای کاشت درخت هلو جوادی ۰ تا ۳۰۰۰ متر است. دوره سرمایی مورد نیاز برای نهال هلو جوادی ۵۰۰ الی ۸۰۰ ساعت است.

هلو آلبرتا پاییزی

این نهال مقاومت سرمایی بسیار زیادی دارد. نهال هلو آلبرتا پاییزی در محیط‌ و مناطق سرد هم قادر به رشد کردن است و سرما به راحتی آسیبی به این نهال وارد نمی‌کند. نیاز سرمایی این نوع نهال هلو، حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت می‌باشد. این گونه نهال‌ها برای بیرون آمدن از خواب زمستانه، باید در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرند.

درخت هلو آلبرتا و دیگر ارقام هلو و شلیل، مناسب کاشت در ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا می‌باشند. زمان گلدهی درخت هلو آلبرتا، اواخر فروردین در فصل بهار خواهد بود که حدود ۸ روز به طول می‌انجامد.

 

 

۹ – درخت زردآلو

زردآلو عسگر آباد (اسغر آباد)

میوه زردآلو به لحاظ اقلیم بسیار نزدیک به هلو می‌باشد فقط با این تفاوت که نیاز سرمایی کمتری دارد. نهال زردآلو عسگر آباد پس از گذراندن سرمای زمستانی ۳۰۰ تا ۹۰۰ ساعت جوانه می‌زند. این گونه زردآلو به دلیل شکوفایی زودرس بهاره مناسب مناطقی با سرمای دیررس بهاره نمی‌باشد.

زردآلو نصیری زودرس

این درخت در اکثر اقلیم های ایران کاشت می‌شود. منشا اصلی درخت زردآلو نصیری کشور چین می‌باشد. زردآلو نصیری برای شکوفه دهی و رشد خوب نیاز به ۲۵۰ الی ۱۲۰۰ ساعت در سال به سرما نیاز دارد. ارتفاع از سطح دریا برای این گونه نهال ۸۰۰ متر تا ۱۸۰۰ متر می‌باشد.

زردآلو زودرس و عسگرآباد

زردآلو زودرس

نهال زردآلو زودرس یا پیش رس از ارقام مقاوم به سرما می‌باشد و در خرداد ماه می‌رسد. این رقم به خاطر زودرس بودن میوه آن به این لقب شهرت یافته است. درختان زرد آلو جهت استراحت و برطرف شدن نیاز سرمایی به ۹۰۰ – ۳۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه نیاز دارند. انواع نهال زردآلو سرمای حداکثر تا ۲۵- درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کنند. نوعی از زرد آلو به نام زردآلو سیبری سرمای زمستان ۵۰- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند.

 

 

۱۰ – درخت آلو

آلو بخارا زرد

از ویژگی‌های نهال آلو بخارا زرد می‌توان به مقاومت نهال در برابر سرما و رشد بسیار خوب در نواحی سردسیر و نیمه سردسیر اشاره کرد. در آب و هوای سرد در مقایسه با آب و هوای گرم و خشک، عملکرد بسیار بهتری دارد. این رقم نهال تحمل خشکی را نیز دارد. نیاز سرمایی درخت آلو بخارا زرد حدود ۷۰۰ الی ۱۲۰۰ ساعت در دمای منفی ۷ درجه سانتی‌گراد میباشد تا گلدهی کند. مقاومت سرمایی بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر را برای این گونه نهال تعیین کرده‌اند.

آلوبخارا سیاه و زرد

آلو بخارا سیاه

این میوه بیشتر در آب و هوای سرد رشد می‌کند و تمایل به آب و هوای سرد دارد. مناسب کاشت در مناطق جنوبی و گرم نمی‌باشد. نهال آلو بخارای سیاه مقاومت سرمای منفی ۲۵ درجه الی منفی ۳۵ درجه سانتی گراد را دارد.

آلو سانتروزا

نهال آلو سانتروزا تحمل متوسطی نسبت به خشکی دارد و نباید آبدهی این نهال زمان بسیار زیادی طول بکشد. تحمل گرمای تابستان در این رقم نیمه محتمل می‌باشد. تحمل سرمای زمستان در نهال آلو سانتروزا بین دمای منفی ۲۵ الی منفی ۳۵ درجه سانتی‌گراد متغیر می‌باشد.

آلو آنجلا

نهال آلو آنجلا بومی کشور ژاپن می‌باشد و به لحاظ مقاومت به سرما و خشکی در دسته ارقام نیمه متحمل قرار می‌گیرد و سرما را تا حد متوسط دمای منفی ۳۰ الی منفی ۳۵ درجه را تحمل می‌کند. مناطقی که بهار و زمستان های بسیار سردی دارد برای این رقم مناسب نیست. سرمای زیاد به ریشه و شکوفه صدمه می‌زند.

بهترین فصل کاشت درخت آلو آنجلا پاییز تا اوایل بهار و ارتفاع از سطح دریا ۲۰۰۰ متر می‌باشد.

آلو شابلون پفکی

یکی از ارقام درخت آلو مقاوم به سرما می‌باشد. ای رقم به آلو شابلون کالیفرنیا نیز مشهور هست. از ارقام مناسب برای کشت در مناطق سردسیر می‌باشد. به دلیل مقاومت بالای نهال در برابر سرما و خشکی، مناطقی که دارای سرمای بهار هستند می‌توانند برای کشت این نهال مناسب باشند. نیاز سرمایی این نهال، حدود ۷۰۰ الی ۱۲۰۰ ساعت در معرض دمای منفی ۷ درجه سانتی‌گراد برای جوانه زدن می‌باشد. ارتفاع محل کاشت تا ۲۰۰۰ متر از سطح دریا مناسب است.

آلو سیاه

آلو کالیفرنیا

نهال آلو کالیفرنیا از ارقام مقاوم به سرما با مقاومت سرمای منفی ۳۰ الی منفی ۳۵ درجه مناسب کاشت در مناطق سردسیری می‌باشد. دوره سرمایى آنها با ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ ساعت دماى کمتر از هفت درجه سانتى‌گراد برآورده مى‌شود.

 

 

۱۱ – درخت آلوچه (گوجه سبز)

گوجه سبز سردرود

درخت گوجه سبز سردرود از ارقام نهال آلو سبز می‌باشد. از میوه های بومی آذربایجان است که از لحاظ اندازه و کیفیت از سایر ارقام مطلوب تر می‌باشد. درخت گوجه سبز سردرود می‌تواند سرما را در طی زمستان تا حدود منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد تحمل کند. اگرچه که دما‌های بالاتر را نیز در صورت عدم خشکی و آبیاری مناسب تحمل می‌کند.

گوجه سبز مراغه

این نهال بومی شهر مراغه از توابع استان آذربایجان شرقی است. نیاز سرمایی برای درختان گوجه سبز مراغه بین ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ ساعت و قرار گیری در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد است. برای کاشت نهال گوجه سبز مراغه ارتفاع از سطح دریا بین ۶۰۰ تا ۲۲۰۰ متر می‌باشد.

 

 

۱۲ – درخت خرمالو

خرمالو گوجه‌ای

آب و هوای مناسب برای پرورش نهال خرمالو گوجه‌ای آب و هوای نیمه گرمسیری می‌باشد. در مناطق سرد معتدل هم می‌توان این درخت را کشت نمود. خرمالو نسبت به سرما بسیار مقاوم است و تا دمای ۱۸- درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند. این نهال در مناطق گرمسیری آذربایجان نیز کشت می‌شود. جوانه‌های درخت خرمالو گوجه‌ای برای جوانه زدن نیازمند ۱۰۰ الی ۴۰۰ ساعت سرمای زیر ۷ درجه سانتی‌گراد هستند.

درخت خرمالو، خرمالو سیبی

خرمالو سیبی

بهترین فصل کاشت نهال خرمالو سیبی پاییز تا بهار و ارتفاع محل کاشت ۲۰۰ الی ۱۷۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد. این نهال قابلیت کشت در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل را دارا می‌باشد. مقاومت سرمایی درخت خرمالو سیبی منفی ۱۵ درجه می‌باشد.

 

۱۳ – درخت انار

انار ساوه

نیاز سرمایی انار ساوه با قرار گیری در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰۰ تا ۸۰۰ ساعت، برآورد می‌گردد. برای کاشت تمامی نهال‌های انار، ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ متری از سطح دریا مناسب است. نهال انار ساوه در هر نوع آب و هوایی امکان رشد دارد. نیاز سرمایی انار ساوه ۱۰- درجه سانتی‌گراد می‌باشد پس مکانهایی که سرمای شدید دارد برای کاشت این رقم مناسب نیست و موجب خشک شدن شاخ و برگهای آن می‌شود.

انار سیاه دانه شیراز

نهال انار شیرازی، بیشتر در منطقه شیراز کشت می‌شود. یکی از خصوصیاتی که درخت انار دارد این است که امکان کاشت در هر شرایط اقلیمی را دارد بجز مناطق سرد و یخبندان.

انار سیاه دانه

 

 

۱۴ – درخت زرشک

درخت زرشک و انواع مختلف آن نسبت به هر منطقه کشت می‌شود. دمای مناسب برای پرورش زرشک حدود ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. نهال زرشک برای گلدهی به دمای ۱۹ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. دمای منفی ۷ تا منفی ۱۱ درجه سانتی‌گراد دوره سرمایی درخت زرشک می٬باشد. زرشک نسبت به زمستان مقاومت لازم را دارد. زرشک در نواحی مختلف خراسان به عنوان یک تجارت دنبال می‌شود.

ارتفاع از سطح دریا ۲۰۰۰ متر، با زمستانهای سرد و سخت برای رشد، مناسب می‌باشد. مناطق کوهپایه‌ای برای پرورش زرشک در اولویت قرار دارند.

 

 

۱۵ – درخت آلبالو

آلبالو محلی

میوه آلبالو محلی یکی از خوشرنگ ترین و خوشمزه ترین انواع آلبالو است. این رقم مقاومت بسیار عالی در برابر سرمای هوا و شوری خاک دارد. بهترین آب و هوا برای کاشت این رقم، آب و هوای معتدل و نیمه سردسیری است. البته درخت آلبالو محلی همچنین قادر است در آب و هوای سردسیر و کوهستانی نیز به خوبی رشد نماید.

دوره سرمایی ویژه ۶۰۰ تا ۱۶۰۰ ساعت و دمای هوا باید کمتر از ۷- درجه سانتی‌گراد باشد. تا تحمل سرمایی و گرمایی درختان نیز افزایش یابد. این رقم در ارتفاع بین ۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا به خوبی رشد می‌کند.

درخت آلبالو

آلبالو دانه درشت مجارستانی

نسبت به سرمای بهاره مقاومت خوبی دارد. درخت آلبالو مجارستانی به میزان ۶۰۰ تا ۱۶۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد تا از خواب زمستانه درآید. تابستان خشک و خنک برای نهال آلبالو مجاری مناسب است. نهال آلبالو مجارستان برای خروج از خواب زمستانی و گلدهی در فصل بهار به ۶۰۰ الی ۱۶۰۰ ساعت با توجه به موقعیت و شرایط اقلیمی و دمای زیر ۷ درجه سانتی‌گراد در زمستان نیاز دارد.

 

۱۶ – درخت گیلاس

گیلاس تکدانه مشهد

مناطق مورد کاشت گیلاس تکدانه تمامی مناطق ایران بجز مناطق با گرمای بیش از ۴۵ درجه و خاکهای شور می‌باشد و از ارقام خیلی دیرگل و مقاوم در برابر سرمای بهاره می‌باشد. نهال گیلاس تکدانه اصلاح شده بهترین و مناسب ترین رقم گیلاس برای مناطق سردسیری، نیمه سردسیری و کوهستانی می‌باشد.

گیلاس زرد خوشه‌ای، گیلاس تکدانه مشهد

گیلاس زرد خوشه‌ای

بهترین فصل کاشت درخت گیلاس، پاییز تا اوایل بهار با ارتفاع محل کاشت ۸۰۰ الی ۲۵۰۰ متر از سطح دریا و دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد است. نهال گیلاس زرد خوشه‌ای از ارقام دیر گل و مقاوم به سرما می‌باشد به طوری که نیمه دوم فروردین ماه زمان گل دادن این رقم است که باعث شده شکوفه‌ها از سرمای بهاره در امان باشند. کاشت آن در مناطق نیمه سردسیر بازدهی خوبی داشته باشد.

 

۱۷ – درخت به

درخت به اصفهان

درخت به اصفهان در برابر شرایط مختلف آب و هوایی سازگاری خوبی از خود نشان می‌دهد. این نهال به شرایط آب و هوایی حساس نمی‌باشد اما در آب و هوای گرم با آفتاب ملایم، رشد بسیار خوبی دارد. بسیار خوبی ندارد. بهترین فصل کاشت پاییز تا اوایل بهار در ارتفاع ۸۰۰ الی ۲۲۰۰ متر از سطح دریا و دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

درخت به ترش

تحمل خشکی بالای به ترش از ویژگیهای بارز این رقم است. نهال به ترش مناسب کاشت در بیشتر نقاط کشورمان حتی مناطق گرمسیری می‌باشد. تحمل گرمایی این رقم ۳۰ الی ۳۵ درجه سانتیگراد است. دوره سرمایی برای درختان به ترش بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ ساعت است که در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

درخت به و به قرمز

درخت به قرمز یا به سرخ

تحمل خشکی زیاد از خصوصیات بارز به قرمز می‌باشد. برای جوانه زنی نیاز به یک دوره‌ی سرمایی دارد. این نهال به آفتاب هم احتیاج دارد و باید در طول روز حداقل ۶ ساعت در مقابل آفتاب قرار بگیرد. ارتفاع مناسب برای کاشت درخت به قرمز از سطح دریا، ۴۰۰ متر و مقاومت سرمایی منفی ۳۰ الی منفی ۳۵ درجه سانتی‌گراد است.

 

 

۱۸ – درخت سماق

نهال سماق آب و هوای گرم و خشک را می‌پسندد. بسیار نور پسند بوده و غیر مقاوم به سایه است. در صورت سرمازدگی ساقه‌های جدید ایجاد می‌کند. این درختچه در مناطقی که ۰ – ۳۵۰ میلی‌متر بارندگی سالیانه داشته باشد رشد می‌کند. سرمای زیر ۶- درجه سانتی‌گراد را نمی‌تواند تحمل کند.

درخت سماق در اکثر نقاط ایران همچون نقاط استپی سلسله کوه‌های البرز و زاگرس در آذربایجان و خراسان و فارس و دامنه‌های جنوبی رشته کوههای البرز مشاهده می‌شود. در دره‌های کرج و هراز، بین هزار تا هزار و هفتصد متر، در ارتفاعات شیراز تا ۲۳ هزار متر ارتفاع از سطح دریا و در جنگلهای ارسباران در ارتفاعات بین ۶۵۰ تا هزار و نهصد متر از سطح دریا نیز دیده می‌شود.

 

 

۱۹ – درخت عناب

درخت عناب یکی دیگر از ۶۰ نهال مناسب مناطق سردسیری می‌باشد. عناب در اصل بومی مناطق گرمسیری است که منشاء آن کشور پهناور چین است. درخت برای رشد دمای تابستان‌های گرم را می‌پسندد که البته تا دمای ۲۰- درجه را تحمل می‌کند. نهال عناب جزء درختان مقاومی است که قابلیت رشد در زمینهای کم آب و با کیفیت پایین را دارا بوده و درطی دوران خشکسالی و پدیده سرمازدگی از معدود گیاهانی می‌باشد که خسارت بسیار اندکی را متحمل می‌شود.

درخت عناب

 

 

۲۰ – درخت سنجد

سنجد حاج حسینی

درخت سنجد، بومی منطقه آسیای غربی، ایران و ترکیه هست. درخت سنجد حاج حسینی در تابستان تا دمای +۴۵ درجه و در زمستان تا منفی ۳۰ درجه را تحمل می‌کند. این نوع سنجد در نیمه دوم مهر ماه می‌رسد. مقاوم به شوری و خشکی است.

سنجد حاج حسینی

سنجد دره وار

سنجد دره وار (کوهی) مقاوم به شوری، و خشکی است. این نوع سنجد بومی مناطق غرب آسیا و ایران می‌باشد. در ایران شهرستان آذرشهر یکی از مراکز عمده‌ی کشت و تولید سنجد به شمار می‌رود.

 

 

سوالات متداول درباره معرفی درختان میوه مقاوم به سرما در مناطق سرد

 

۱) چه درختانی برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب هستند؟

درخت گردو کانادایی، گردو چندلر، سیب دو رنگ فرانسه، پسته، انار ساوه، خرمالو گوجه‌ای، آلو بخارا زرد و سیاه، زردآلو عسگر آباد، هلو زعفرانی، گیلاس تک دانه مشهد، آلبالو دانه درشت مجارستانی، زرشک، سماق، به اصفهان، به ترش، عناب، سنجد حاج حسینی و… .

۲) انار ساوه در چه شرایط محیطی رشد می‌کند؟

نیاز سرمایی انار ساوه با قرار گیری در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰۰ تا ۸۰۰ ساعت، برآورد می‌گردد. برای کاشت تمامی نهال‌های انار، ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ متری از سطح دریا مناسب است. نهال انار ساوه در هر نوع آب و هوایی امکان رشد دارد. نیاز سرمایی انار ساوه ۱۰- درجه سانتی‌گراد می‌باشد پس مکانهایی که سرمای شدید دارد برای کاشت این رقم مناسب نیست و موجب خشک شدن شاخ و برگهای آن می‌شود.

۳) منظور از بادام دیر گل آذر چیست؟

این گونه از نوع از بادام‌هایی هستند که در بهار تاخیری ۱۵ الی ۲۰ روزه برای شکوفه زدن دارند و به همین جهت از سرما و یخبندان ناگهانی بهاره مصون هستند. بهترین مکان برای کشت بادام‌های دیرگل، مناطق کوهستانی و خشک، شهرهای کوه‌پایه‌ای و ارتفاع ۸۰۰ الی ۲۲۰۰متر از سطح دریا می‌باشد. دمای مناسب محل کاشت نهال بادام دیرگل آذر تا ۴۲ درجه می‌باشد.

امتیاز دهید
دسته بندی مقالات آموزشی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت

جشنواره عید فطر

تا ۱۳٪ تخفیف برای محصولات منتخب

تا ۱۳٪  تخفیف برای محصولات منتخب

درخواست مشاوره

 شماره تلفن همراهتان را وارد کنید، در کمتر از ۱۰ دقیقه با شما تماس خواهیم گرفت